Najgorętsza książka lata

adichie Czyli „Amerykaana” Chimamandy Ngozi Adichie. Książka-wystrzał, której wydanie w Polsce nie zostało zauważone (nie znajdziemy jej np. na polskiej stronie Adichie w Wikipedii). Zaczęłam czytać w drodze z pracy, na Polu Mokotowskim, i spodobało mi się od pierwszych stron. Jest mądrze, ostro, przenikliwie i kontrowersyjnie.

Autorka jesr Nigeryjką, główna bohaterka książki, Ifemelu – Nigeryjką, która wyjechała na studia do Stanów. Ameryka jest w jej oczach prymitywna, rasistowska, kulturę i obyczaje amerykańskie przenika fałszywa polityczna poprawność. Dekonstrukcja mitu szczęśliwej przystani dla emigrantów zostaje dokonana precyzyjnie, hierarchia klas i ras w amerykańskim społeczeństwie wydaje się wiarygodna. Drobne scenki codziennego życia, banalne rozmowy kryją drugie dno. Dla przybysza z Afryki Ameryka to piekło hipokryzji i uprzedzeń.

Czytam i jestem zdumiona, jak bliska wydaje mi się bohaterka. Jej obserwacje, przeżycia, droga życiowa, wychowanie – wszystko jest dla mnie zrozumiałe, łatwo dające się odczuć. Na razie połknęłam 400 stron, ciąg dalszy nastąpi.

Skomentuj

