Odkrycia niekonieczne: bloguję na Focus.pl

Są do siebie bardzo podobne: pierwsza reakcja, gdy się je widzi, to zdumienie i uniesienie brwi. Po co to komu? Dlaczego ktoś poświęcił na nie czas, a ktoś inny zdecydował się je sfinansować? Na swój użytek nazywam je odkryciami niekoniecznymi – to te badania, które na pierwszy rzut oka nie mają żadnego praktycznego znaczenia.

Zajmuję sie popularyzacją nauki już od dobrych kilku lat i przez ten czas widziałam mnóstwo odkryć niekoniecznych. Jeśli się o nich mówi lub pisze, to najczęściej przy okazji żartobliwych igNobli. Ale pojawiają się na co dzień i czasami aż szkoda, że pozostają niezauważone. Pomyślałam, że nadają się na bloga, ale ponieważ nie pasowałyby do Bajkału, postanowiłam wrzucać je na naszego redakcyjnego bloga na focus.pl.

W zeszłym tygodniu wytropiłam dwa odkrycia niekonieczne. Najpierw badałam, po co poi się norniki alkoholem. W czwartek pisałam o jeszcze bardziej przełomowych badaniach, wyróżnionych pierwszym miejscem w „Science” – o tym, dlaczego tak trudno pacnąć muchę w locie.

Ostatnia notka zaś opowiada o badaniach, uczestnicy których mieli wbijać szpilki w laleczki voodoo, wyobrażając sobie, że to ich współmałżonkowie. Po co?

Jakby ktoś miał ochotę poczytać, zapraszam do lektury.

Skomentuj

